Aug 25

Falende outbound telemarketing; de oorzaken

Overweegt u outbound telemarketing software aan te schaffen om bijvoorbeeld meer leads of nieuwe ‘business’ afspraken te generen, pas dan vooral op voor enkele valkuilen. Er zijn namelijk een aantal redenen te benoemen voor het mislukken van telemarketing software programma’s. We zetten ze hieronder op rij, zodat u weet waar u rekening mee kunt houden.

1. Het uitblijven van segmentatie
Klantsegmentatie is een zeer belangrijk middel bij het onderscheiden van de marktwerking. Zonder segmentatie is het nagenoeg onmogelijk uw doelgroep duidelijk voor ogen te krijgen. Het gehele acquisitie software programma kan hierdoor op losse schroeven komen te staan.

2. De verkeerde mensen op deze klus zetten.
Een telemarketingcampagne werkt enkel goed met de juiste mensen. Schakel bijvoorbeeld de expertise in van callcenter medewerkers, zodat er ook daadwerkelijk goede resultaten worden bereikt met de callcenter software.

3. Geen data verzamelen.
Iedere call is een kans om waardevolle, bruikbare data te verzamelen, ook al zal niet elk telefoongesprek leiden tot het gewenste resultaat. Met de verzamelde gegevens kunt u uw strategie gericht aanpassen, verbeteren en doorvoeren. Dit leidt beslist tot het behalen van successen. Immers begrijpt u de markt zo ook beter. Doe dus altijd iets met de feedback die u krijgt.

4. Verwar marketing niet met sales.
Veel ondernemingen noemen marketing en sales in één adem. Probeer deze vergissing niet te begaan. Natuurlijk kan een marketingcampagne met webbased telemarketing software uw verkoopsuccessen vergroten, maar zorg in de campagne zelf altijd voor onderscheid tussen de elementen.

5. Ineffectief vastgestelde verwachtingen en doelstellingen.
Door contactcenter software in te zetten voor een succesvol telemarketingproject is het cruciaal om de juiste doelstellingen en verwachtingen voor ogen te hebben. Wees niet onrealistisch over de snelheid waarin de resultaten bereikt kunnen worden.

6. Gebrek aan timing en creativiteit.
Timing is alles, want effectieve marketing met outbound telemarketing software houdt in dat u de doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap benadert. Laat daarbij zoveel mogelijk het gebruik van onoriginele scripts achterwege. Gebruikt u deze toch, zorg dan voor een natuurlijk verhaal. Wanneer een gesprek niet vlot verloopt, bestudeer dan de opbouw van het betreffende gesprek en leer ervan.

7. Telemarketing software inzetten met de verkeerde intentie.
De telefoon kan een uiterst krachtige tool zijn om bij mensen binnen te komen en eruit te springen, gelet op de stortvloed aan tweets, e-mails en Whatsapp- berichten. Houdt er wel rekening mee dat veel mensen de telefoon beschouwen als een persoonlijk communicatiemiddel en vaak niet zitten te wachten op van die overrulende ‘verkooppraatjes’. Pas hier uw gesprek op aan.

U wilt toch ook geen falende outbound, webbased telemarketing software? Wanneer u bovenstaande oorzaken niet uit het oog verliest, zult u enkel en alleen maar resultaten behalen met uw SaaS telemarketing software.

Over de schrijver