Aug 25
omzet-groei-callmonkey-graph-1

Omzetverhoging door nieuwe klanten werven

Er zijn twee manieren om je omzet te verhogen. Enerzijds de omzet verhogen bij bestaande klanten en anderzijds via het werven van nieuwe klanten. Maar waar vind je die nieuwe klanten?

 

Hoe kom ik aan nieuwe klanten?

Er zijn heel veel verschillende manieren om aan nieuwe klanten te komen, zie o.a. 55 ideeën om nieuwe klanten te werven . Ik beperk me tot een vijftal:

  1. Benader oud klanten
  2. Koop adressen
  3. Scan je omgeving
  4. Wees actief op het internet
  5. Wees vindbaar

 

  1. Benader oud klanten

Maak een uitdraai van oud klanten en benader hen opnieuw. Het voordeel is dat zij je bedrijf al kennen en op de hoogte zijn van je diensten/producten. Verdiep je vervolgens in de klant door de klantgeschiedenis door te nemen alvorens hen te bellen. Op deze wijze vraag je niet naar de bekende weg en kun je inhaken op je nieuwe producten en diensten.

 

  1. Koop adressen

Doelgroepshop.nl, Ad Hoc Data, DR3DATA en natuurlijk het KvK Handelsregister zijn leveranciers waar je adressen kunt kopen. Via deze websites kan je je gewenste doelgroep samenstellen (o.b.v. kenmerken zoals; branche, rechtsvorm, regio en aantal werknemers), een telling maken en vervolgens de adressen aankopen. Koop echter niet gelijk alle adressen in een keer, maar een beperkt aantal (bijv. 10%) en treed in contact. Evalueer het resultaat en pas eventueel de doelgroep selectie aan wanneer je weer adressen gaat kopen.

 

  1. Scan je omgeving

Maak zelf een lijst aan met potentiële klanten door bijvoorbeeld aan bestaande klanten te vragen of ze wellicht nog een bedrijf kennen die interesse hebben in je product of dienst. Of kijk op industrieterreinen rond en noteer namen van bedrijven die er interessant uitzien of stap gewoon binnen.

 

  1. Wees actief op het internet

Wordt actiever op internet. Maak bijvoorbeeld een whitepaper om te downloaden of maak het mogelijk je nieuwsbrief te ontvangen zodat je e-mailadressen verzameld. Door deze contactgegevens goed te beheren heb je de beschikking over een snel groeiend databestand. Ook kun je je nieuwsbrief met tips op LinkedIn of in je blog zetten. LinkedIn is trouwens sowieso een hele goede plek om nieuwe klanten te vinden. Maar je kunt ook intensief gaan netwerken. Via allerlei zakelijke netwerksites of social media platforms. Of denk eens aan het geven van een workshop op een vakbeurs. Daarnaast kun je ook een  advertentie of banner plaatsen op sites waar je doelgroep zich begeeft. Maar je kunt ook nieuwe klanten vinden via een business club, sportvereniging of je vriendenkring.

 

  1. Wees vindbaar

Zorg ervoor dat je doelgroep jou kan vinden. Denk aan een goede informatieve website, gebruik van social media of houdt een blog bij. Maak jezelf herkenbaar (huisstijl) en omschrijf goed wat je doet. Ga aan de slag met zoekmachine optimalisatie en linkbuidling (Linkbuilding: 6 tips voor het verdienen van backlinks) zodat je website hoog in de zoekresultaten van Google verschijnt.

 

Johh Wierda | CallMonkey

John Wierda is de oprichter van CallMonkey, Sales Acceleration Software. Binnen de  marktbewerking tool staat het omvormen van suspects naar orders centraal. Bekijk http://callmonkey.com voor meer informatie .  

 

Over de schrijver